20 let úprav motorů pro PS12 Autor: Roman - Radíkov (romik@firesport.cz), Téma: Obchod Vydáno dne 22. 08. 2009 (17661 přečtení) Převzato ze stránek www.tommutuning.cz . Když zakladatel firmy TOMMÜ upravil před 20ti lety první motor do agregátu PS12, netušil, do jaké míry se vyvine úroveň sportovní disciplíny a s tím spojená úroveň používané techniky. Z počátku se jednalo o klasické úpravy motorů v původním zdvihovém objemu víceméně pro nejbližší přátelé. S výsledky, kterých upravené motory dosahovaly, vznikal požadavek na stále výkonnější motory. Tím byl dán základ ke zvětšování objemu motoru. Kuriózní by se snad mohla jevit skutečnost, že právě motor TAZ (Škoda 1203) starý několik desetiletí je vzhledem ke své konstrukci velmi vhodný do agregátu PS12. Důkazem toho je skutečnost, že časté pokusy různých úpravářů s jinými motory Škoda (a to ať už s celohliníkovými motory o objemu 1300ccm nebo motor Škoda Fabia 1600ccm) nemohou z nejrůznějších důvodů konkurovat výše uvedenému motoru TAZ (ať už z důvodu hmotnostních - litinový blok - nebo z důvodů výkonových - dosažitelnost zdvihového objemu). Viděno dnešním pohledem, měli konstruktéři tehdejšího agregátu PS12 velké štěstí (a nebo takový technický cit?) při výběru motoru. Rovněž není vyloučeno, že jiný vhodný motor v té době nebyl k dispozici. A tak se stalo, že s růstem sportovní výkonnosti soutěžících vznikal požadavek na růst výkonu motoru a čerpadla.
Motory o původním zdvihovém objemu dosahovaly po úpravě tehdy výkonu cca 52kW, což znamená 14kW nárůst oproti sériovému motoru. Už s touto úpravou se výrazně zkracoval čas naplnění hadic. Ještě v dnešní době se najdou zákazníci, kteří požadují úpravu motoru v původním zdvihovém objemu, a to zejména pro kategorie dětských družstev. Jak již bylo řečeno, díky vhodné konstrukci motoru TAZ bylo možné zvětšovat postupně vrtání válců a při původním zdvihu pístu 88mm motory dosáhly zdvihového objemu necelých 1900ccm při vrtání 82mm. Toto vrtání doposud považujeme za maximum pro daný motorový blok.
Přestože naši zákazníci jsou s výkonovými parametry motoru TAZ 1900ccm spokojeni, začaly se vyskytovat dotazy, jestli bychom byli schopni postavit také motor o objemu 2000ccm. První motor TAZ 2,0 byl ve firmě TOMMÜ postaven cca před 2lety (r.2007). Okamžité výsledky na motorové zkušebně (motorové brzdě) a rovněž sportovní výsledky tohoto motoru (2krát vítězství Moravskoslezské ligy) jasně prokázaly spolehlivost používaných teoretických výpočtů při vývojových pracích na motorech ve firmě TOMMÜ.
V poslední době se o 2litrových motorech v hasičských soutěžních agregátech vedou tak časté diskuze, že jsme se rozhodli zahrnout do nabídky firmy TOMMÜ stavbu těchto motorů. Považujeme to za takový malý dárek pro naše věrné zákazníky při příležitosti 20. výročí úprav motorů TAZ.
Jeden z důležitých požadavků na motory upravené v naší firmě jsou spolehlivost a životnost. Proto jsme se také při návrhu motoru TAZ 2,0 rozhodli jít touto cestou, a to i na úkor ceny.
Tyto motory stavíme zásadně s kovanými ojnicemi "H", což na jednu stranu bohužel zvyšuje cenu motoru, ale na druhou stranu mají tyto ojnice nejen vliv na životnost a spolehlivost, ale rovněž na výkonové parametry, a to v důsledku zlepšené mechanické účinnosti (hmotnost ojnice a optimalizovaný tvar).
Dalším důvodem vyšší ceny motoru v úpravě 2,0 je zvýšení zdvihového objemu úpravou klikového hřídele na zdvih 94mm. Naši zákazníci se tak budou muset smířit s faktem, že cena motoru TAZ 2,0 v úpravě TOMMÜ bude vyšší, ale my tyto vícenáklady považujeme za velmi dobrou investici. Jen na těchto dvou výše uvedených položkách se cena motoru zvedá o cca 26.000,-Kč. Jsme ale přesvědčeni, že investice vložená do stavby motoru TAZ 2,0 se soutěžícím vrátí ve formě příjemných prožitků při přebírání pohárů na stupních vítězů.
Samozřejmě i motor TAZ 2,0 (jak už to ve firmě TOMMÜ bývá zvykem) nabízíme ve více úpravách. Nejvyšších výkonových parametrů se samozřejmě dosahuje se spádovým karburátorem Weber (2 škrtící klapky o průměru 38mm). Tento karburátor dodáváme na požádání za příplatek. Považujeme za samozřejmost, že motory TAZ 2,0 budou automaticky provozovány s výfukovými svody TOMMÜ.
Jsme si vědomi, že motory s točivým momentem na úrovni 190Nm jsou výzvou rovněž pro výrobce a úpravce čerpadel. Víme ale, že ti nejlepší si s čerpadlem pro takovýto motor již umí poradit. Rovněž jsme si vědomi, že agregát PS12 s takovýmto motorem bude klást neobyčejně vysoké nároky na sportovní úroveň a trénovanost jednotlivých členů soutěžního družstva.
Případné dotazy na téma úprav motorů TAZ Vám rádi zodpovíme ať už telefonicky, emailem, nebo při Vaší osobní návštěvě.
www.tommutuning.cz
8/2009 |