Firesport
Firesport
   Firesport soutěže    

  Reklama
/

  Ligy a soutěže
 Břeclavská liga
 Český pohár Velkopopovického Kozla
 Extraliga ČR
 Grand Prix Hodonín
 Hanácká extraliga
 Havlíčkobrodská liga
 JL OPEN liga
 Jihočeská has. liga
 Jizerská liga
 Krušnohorská liga
 Ligy - věže
 MSP
 Pelhřimovská hasičská liga
 Podhostýnská liga
 Prostějovská liga
 SMHL
 Táborská hasičská liga
 Třebíčská liga
 VC Uh. Hradiště
 VC Ústeckoorlicka
 VC Blanenska
 VC OSH Přerov
 Západočeská liga
 Zlínská liga PS

  Hlavní menu
Statistiky
Ankety
Všechny články
Nejčtenější články


  Seznam rubrik
 Břeclavská hasičská liga
 Český pohár
 Extraliga ČR
 Fotografie
 Grand Prix Hodonín
 Hanácká extraliga
 Havlíčkobrodská liga
 Jihlavské liga OPEN v pú
 Jihočeská has. liga
 Jizerská liga
 Kozel - partner Firesportu
 Krušnohorská liga
 Liga ČR ve výstupu na věž
 Moravskoslezský Pohár
 Nezařazené
 Obchod
 Ostatní
 Pelhřimovská hasičská liga
 Podhostýnská hasičská liga
 Pozvánky
 Prostějovská liga
 SMHL
 Táborská hasičská liga
 Třebíčská okresní liga
 VC Uherské Hradiště
 VC Ústeckoorlicka
 Velká cena Blanenska v PÚ
 Velká cena OSH Přerov
 Video
 Západočeská has. liga
 Zlínská liga požárního sportu

  Webmaster

 
 
 O úpravách motorů píše T. Mück - 1. díl  
Autor: Roman - Radíkov  30. 11. 2003
     Jak jsme slíbili v diskuzi, tak plníme a přinášíme první díl o úpravě motoru do PS12.
 


     

     Obsáhlá diskuze na stránkách „Firesport“ mne vyprovokovala k napsání následujících řádků. Z diskuze je zřejmá jistá „bezradnost“ některých zájemců o sportovní úpravu celého agregátu PS 12 při výběru úpravce, ať už motoru, nebo čerpadla. Jako majitel fy. TOMMÜ motor tuning, která se úpravami zabývá již 22 let, z toho motory PS 12 cca 14 let, bych chtěl nechat těmto zájemcům „nahlédnout“ do prostor firmy a jejího know-how při vývoji motorů. Současně tímto vyzývám ostatní úpravce motorů, či čerpadel PS 12 o následování, abychom tak pomohli nerozhodným zájemcům o naši práci k lepší informovanosti.

     Jak již bylo uvedeno, fa. TOMMÜ se zabývá úpravami motorů soutěžních a závodních automobilů 22 let. Vývoj motorů pro sportovní agregáty PS 12 se vzhledem ke specifickým podmínkám provozu těchto motorů ubírá odlišnou, i když paralelní cestou.

     Specifikum je dané relativně nízkými provozními otáčkami motoru, způsobené umístěním čerpadla přímo za klikovou hřídel (převod motor-čerpadlo 1:1).

     Z výše uvedeného je zřejmé, že při úpravě motoru s využitím planetové převodovky je nutné dát motoru odlišnou charakteristiku průběhu točivého momentu v závislosti na otáčkách. Zatímco v prvním případě mají motory upravené u fy. TOMMÜ maximum hodnoty točivého momentu v rozsahu 3000-3500 ot./min. (podle velikosti zdvihového objemu motoru a stupně jeho úpravy), v případě druhém (s převodem) je to 4250-4500 ot./min.Tyto hodnoty jsou voleny tak, aby motor při „útoku“ pracoval 200-400 ot./min. nad otáčkami maximálního točivého momentu (existuje zde jistá paralela s leteckými motory, které mají na klikové hřídeli vrtuli).

Úpravy motorů jsou zaměřeny na:

1) dosažení maximálních výkonových parametrů z daného zdvihového objemu,

2) zajištění dostatečné životnosti a spolehlivosti.

add 1)

     Počátkem 90. let se začalo s motorem 1430 ccm (průměr 72 x 88 mm), tedy známou 15kou. Později se postupně zvětšovalo vrtání válců tak, jak zákazníci zvyšovali požadavek na výkon motoru na průměr 75,5; 77; 80 až na u nás maximální používané vrtání průměr 82 mm.

     Fa. TOMMÜ nepoužívá technologie navařování klikových hřídelí za účelem zvýšení zdvihu pístů, vzhledem k tvarové nestálosti takto upravených „klik“.

     Každá z nabízených variant motorů tak, jak s postupem času vznikaly, prošla vývojem:

- tvarové úpravy sacích a výfukových kanálů a tvaru spalovacího prostoru

- výměny náplně válce, tj. vývojem a hledáním optimálního tvaru a časování vaček vačkové hřídele

- parametrů výfukové soustavy s ohledem na omezení sportovními řády při využití programů pro výpočet dynamických jevů nestacionárního proudění (zkouškami na motorové brzdě prošly také výfukové systémy laděné na nižší harmonické – tzv. dlouhé výfukové svody – ale vzhledem k tomu, že na mnohých soutěžích nejsou sportovními předpisy povoleny, zatím tyto nepoužíváme).

add 2)

- mazací a chladící soustavy tak, aby byla zajištěna požadovaná životnost motoru.

     Rozsah vývojových a výzkumných prací na motorech PS 12 samozřejmě nelze ani zlomkem vměstnat do tohoto krátkého příspěvku. Přivítal bych, kdyby reakce ostatních tunerů rozvinula debatu a současně výměnu zkušeností získaných při úpravách motorů a samozřejmě i čerpadel agregátů PS 12.

Ing. Tomáš Mück
TOMMÜ motor tuning
Studénka



Související články:
Mistry ČR družstev pro rok 2008 jsou Chválenice a Počátky (23.09.2008)
Pozvánka na Ójezdské stovkování (21.07.2008)
Rozhovor Milanem Pařilem z Nevcehle (10.02.2008)
Dobrá nebo špatná? (10.02.2008)
Mistrovství ČR v Plzni ozdobeno národním rekordem (21.09.2007)
Krajské kolo v Přerově (13.09.2007)
Krajské kolo v PS Nový Jičín (19.08.2007)
Pozvánka na Ójezdské stovkování (17.07.2007)
Czech Computer tréninkový kemp (12.03.2007)
V Litomyšli se rozhodlo o mistrech ČR v požárním sportu pro rok 2006 (21.09.2006)
Velká cena v časovce do vrchu PRADĚD 2006 (12.07.2006)
Proč petice na podporu požárního sportu? (29.06.2005)
O pohár starosty Sdružení hasičů Čech, Moravy a Slezska (05.09.2004)
IRON FIREMAN - TFA Olomouc (10.08.2004)
O pohár SDH Nevcehle (09.06.2004)
Fotoreportáž z Pyrosu (21.05.2004)
Pozvánka na extraligu v Trnově (18.05.2004)
Nominace o nejlepší stránky SDH (18.04.2004)
Memoriál Vendulky Fránové (18.04.2004)
Soutěž o nejlepší hasičské stránky (04.03.2004)
Přebor HZS Olomouckého kraje v plavání (03.02.2004)
O úpravách motorů píše T. Mück - 2. díl (29.12.2003)
Rozložení základny - 2. díl (30.11.2003)
Pozvánka na soutěž v Babicích (30.09.2003)
Rozložení základny - 1. díl (22.07.2003)
Laminátový koš oficiálně povolen (02.07.2003)
Mistrovství HZS na raftech (20.06.2003)
IX. ročník Záchranářského kvadriatlonu (12.06.2003)
II.ročník hasičského pětiboje–TELČ 2003 (06.06.2003)
Okrsek nebo okres ? (27.05.2003)
Cyklomaraton MTB Tábor (20.05.2003)

10284 přečtení | Žádné komentáře | Info-mail | Tisk

 
 
  Hledej v článcích
Rozš. hledání

  Reklama
Firesport - vše pro požární sport
Rocková kapela 365


  Diskuze
 VHL Horni Lidec 11.8.2012
 co pro lepší uchycení savice
 Hledáme spolumoderátora soutěže
 Elastické kalhoty
 11. ročník nočnej hasičskej súťaže Mostište -28. júla 22:00


Copyright © 2002 Haka Graphics. Všechna práva vyhrazena.
Žádná z částí webu Firesport nesmí být použita bez souhlasu autorů.
Novinky Extraliga ČR v požárním útoku Ligy požárním útoku Diskuze o požárním sportu a vše s ním související Soutěže, které nespadají do seriálů jednotlivých lig Pozvánky na soutěže Chat pro pokec o požárním sportu Fotografie z hasičských závodů Videa požárních útoků ke stažení Nabídka výrobků pro požární sport Odkazy na ostatní hasičské stránky Sekce, kde jsou příspěvky nezařaditelné do předchozích odkazů