Firesport
Firesport
   Firesport soutěže    

  Reklama
/

  Ligy a soutěže
 Břeclavská liga
 Český pohár Velkopopovického Kozla
 Extraliga ČR
 Grand Prix Hodonín
 Hanácká extraliga
 Havlíčkobrodská liga
 JL OPEN liga
 Jihočeská has. liga
 Jizerská liga
 Krušnohorská liga
 Ligy - věže
 MSP
 Pelhřimovská hasičská liga
 Podhostýnská liga
 Prostějovská liga
 SMHL
 Táborská hasičská liga
 Třebíčská liga
 VC Uh. Hradiště
 VC Ústeckoorlicka
 VC Blanenska
 VC OSH Přerov
 Západočeská liga
 Zlínská liga PS

  Hlavní menu
Statistiky
Ankety
Všechny články
Nejčtenější články


  Seznam rubrik
 Břeclavská hasičská liga
 Český pohár
 Extraliga ČR
 Fotografie
 Grand Prix Hodonín
 Hanácká extraliga
 Havlíčkobrodská liga
 Jihlavské liga OPEN v pú
 Jihočeská has. liga
 Jizerská liga
 Kozel - partner Firesportu
 Krušnohorská liga
 Liga ČR ve výstupu na věž
 Moravskoslezský Pohár
 Nezařazené
 Obchod
 Ostatní
 Pelhřimovská hasičská liga
 Podhostýnská hasičská liga
 Pozvánky
 Prostějovská liga
 SMHL
 Táborská hasičská liga
 Třebíčská okresní liga
 VC Uherské Hradiště
 VC Ústeckoorlicka
 Velká cena Blanenska v PÚ
 Velká cena OSH Přerov
 Video
 Západočeská has. liga
 Zlínská liga požárního sportu

  Webmaster

 
 
 20 let úprav motorů pro PS12  
Autor: Roman - Radíkov  22. 08. 2009
     Převzato ze stránek www.tommutuning.cz . Když zakladatel firmy TOMMÜ upravil před 20ti lety první motor do agregátu PS12, netušil, do jaké míry se vyvine úroveň sportovní disciplíny a s tím spojená úroveň používané techniky.
 


     

Z počátku se jednalo o klasické úpravy motorů v původním zdvihovém objemu víceméně pro nejbližší přátelé. S výsledky, kterých upravené motory dosahovaly, vznikal požadavek na stále výkonnější motory. Tím byl dán základ ke zvětšování objemu motoru.

Kuriózní by se snad mohla jevit skutečnost, že právě motor TAZ (Škoda 1203) starý několik desetiletí je vzhledem ke své konstrukci velmi vhodný do agregátu PS12. Důkazem toho je skutečnost, že časté pokusy různých úpravářů s jinými motory Škoda (a to ať už s celohliníkovými motory o objemu 1300ccm nebo motor Škoda Fabia 1600ccm) nemohou z nejrůznějších důvodů konkurovat výše uvedenému motoru TAZ (ať už z důvodu hmotnostních - litinový blok - nebo z důvodů výkonových - dosažitelnost zdvihového objemu). Viděno dnešním pohledem, měli konstruktéři tehdejšího agregátu PS12 velké štěstí (a nebo takový technický cit?) při výběru motoru. Rovněž není vyloučeno, že jiný vhodný motor v té době nebyl k dispozici. A tak se stalo, že s růstem sportovní výkonnosti soutěžících vznikal požadavek na růst výkonu motoru a čerpadla.
 
Motory o původním zdvihovém objemu dosahovaly po úpravě tehdy výkonu cca 52kW, což znamená 14kW nárůst oproti sériovému motoru. Už s touto úpravou se výrazně zkracoval čas naplnění hadic. Ještě v dnešní době se najdou zákazníci, kteří požadují úpravu motoru v původním zdvihovém objemu, a to zejména pro kategorie dětských družstev. Jak již bylo řečeno, díky vhodné konstrukci motoru TAZ bylo možné zvětšovat postupně vrtání válců a při původním zdvihu pístu 88mm motory dosáhly zdvihového objemu necelých 1900ccm při vrtání 82mm. Toto vrtání doposud považujeme za maximum pro daný motorový blok.
 
Přestože naši zákazníci jsou s výkonovými parametry motoru TAZ 1900ccm spokojeni, začaly se vyskytovat dotazy, jestli bychom byli schopni postavit také motor o objemu 2000ccm. První motor TAZ 2,0 byl ve firmě TOMMÜ postaven cca před 2lety (r.2007). Okamžité výsledky na motorové zkušebně (motorové brzdě) a rovněž sportovní výsledky tohoto motoru (2krát vítězství Moravskoslezské ligy) jasně prokázaly spolehlivost používaných teoretických výpočtů při vývojových pracích na motorech ve firmě TOMMÜ.
 
V poslední době se o 2litrových motorech v hasičských soutěžních agregátech vedou tak časté diskuze, že jsme se rozhodli zahrnout do nabídky firmy TOMMÜ stavbu těchto motorů. Považujeme to za takový malý dárek pro naše věrné zákazníky při příležitosti 20. výročí úprav motorů TAZ.
 
Jeden z důležitých požadavků na motory upravené v naší firmě jsou spolehlivost a životnost. Proto jsme se také při návrhu motoru TAZ 2,0 rozhodli jít touto cestou, a to i na úkor ceny.
 
 
Tyto motory stavíme zásadně s kovanými ojnicemi "H", což na jednu stranu bohužel zvyšuje cenu motoru, ale na druhou stranu mají tyto ojnice nejen vliv na životnost a spolehlivost, ale rovněž na výkonové parametry, a to v důsledku zlepšené mechanické účinnosti (hmotnost ojnice a optimalizovaný tvar).
 
 
Dalším důvodem vyšší ceny motoru v úpravě 2,0 je zvýšení zdvihového objemu úpravou klikového hřídele na zdvih 94mm. Naši zákazníci se tak budou muset smířit s faktem, že cena motoru TAZ 2,0 v úpravě TOMMÜ bude vyšší, ale my tyto vícenáklady považujeme za velmi dobrou investici. Jen na těchto dvou výše uvedených položkách se cena motoru zvedá o cca 26.000,-Kč. Jsme ale přesvědčeni, že investice vložená do stavby motoru TAZ 2,0 se soutěžícím vrátí ve formě příjemných prožitků při přebírání pohárů na stupních vítězů.
 
Samozřejmě i motor TAZ 2,0 (jak už to ve firmě TOMMÜ bývá zvykem) nabízíme ve více úpravách. Nejvyšších výkonových parametrů se samozřejmě dosahuje se spádovým karburátorem Weber (2 škrtící klapky o průměru 38mm). Tento karburátor dodáváme na požádání za příplatek. Považujeme za samozřejmost, že motory TAZ 2,0 budou automaticky provozovány s výfukovými svody TOMMÜ.
 
Jsme si vědomi, že motory s točivým momentem na úrovni 190Nm jsou výzvou rovněž pro výrobce a úpravce čerpadel. Víme ale, že ti nejlepší si s čerpadlem pro takovýto motor již umí poradit. Rovněž jsme si vědomi, že agregát PS12 s takovýmto motorem bude klást neobyčejně vysoké nároky na sportovní úroveň a trénovanost jednotlivých členů soutěžního družstva.
 
Případné dotazy na téma úprav motorů TAZ Vám rádi zodpovíme ať už telefonicky, emailem, nebo při Vaší osobní návštěvě.
www.tommutuning.cz
 
8/2009


17660 přečtení | Komentářů: 2 | Komentovat | Info-mail | Tisk

 
 
  Hledej v článcích
Rozš. hledání

  Reklama
Firesport - vše pro požární sport
Rocková kapela 365


  Diskuze
 VHL Horni Lidec 11.8.2012
 co pro lepší uchycení savice
 Hledáme spolumoderátora soutěže
 Elastické kalhoty
 11. ročník nočnej hasičskej súťaže Mostište -28. júla 22:00


Copyright © 2002 Haka Graphics. Všechna práva vyhrazena.
Žádná z částí webu Firesport nesmí být použita bez souhlasu autorů.
Novinky Extraliga ČR v požárním útoku Ligy požárním útoku Diskuze o požárním sportu a vše s ním související Soutěže, které nespadají do seriálů jednotlivých lig Pozvánky na soutěže Chat pro pokec o požárním sportu Fotografie z hasičských závodů Videa požárních útoků ke stažení Nabídka výrobků pro požární sport Odkazy na ostatní hasičské stránky Sekce, kde jsou příspěvky nezařaditelné do předchozích odkazů